Retriever medianieuws

In het verlengde van de Retriever mediadatabase publiceren we hier het belangrijkste medianieuws. Hierin schrijven we over nieuwe lanceringen en grote wijzigingen in het medialandschap, altijd onder vermelding van de informatie die je nodig hebt om succesvolle mediacampagnes op te stellen. Volg het Retriever medianieuws en je kunt direct inspelen op de laatste ontwikkelingen.

Weekblad Privé

Weekblad Privé hanteert nieuwe formaten

Weekblad Privé van Mediahuis Nederland hanteert per 5 februari 2025 gewijzigde formaten. Privé richt zich op lezers met interesse in entertainment, royalty en showbizznieuws. Het blad wordt landelijk verspreid via losse verkoop en abonnementen en biedt exclusieve reportages, interviews en achtergrondverhalen over beroemdheden. Het nieuwe formaat van een 1/1 pagina bedraagt 220 x 290 mm.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
iCulture

online uitgever BigSpark nieuwe eigenaar van iCulture.nl

Online uitgever BigSpark is per 15 januari 2025 de nieuwe eigenaar van iCulture. De website wordt onderdeel van het Think Tech-platform, samen met iPhoned, iCreate, c’t, Android Planet en Androidworld. Dit platform bereikt maandelijks meer dan negen miljoen bezoekers.

iCulture blijft als merk bestaan en valt onder hoofdredacteur Sven Lamers. De website richt zich op ervaren Apple-gebruikers die hun apparaten optimaal willen benutten. Bezoekers vinden hier actueel nieuws, praktische tips en advies over producten en accessoires.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Geo-Informatie Nederland (GIN)

Advertentieverkoop Geo-Informatie Nederland (GIN) naar Geomares Publishing BV

Vanaf 2025 verzorgt Geomares Publishing de advertentieverkoop voor Geo-Informatie Nederland (GIN). Voorheen deed Performis dit. GIN bestaat uit het vakblad Geo-Info, een website en een maandelijkse nieuwsbrief. Deze richten zich op professionals en organisaties binnen de geo-informatiesector, zoals landmeters, geodesie-experts, cartografen, aardobservatiespecialisten en beleidsmakers in grond- en vastgoedbeheer. Geo-Info verschijnt vier keer per jaar en behandelt ontwikkelingen binnen het vakgebied. De website en nieuwsbrief bieden aanvullend nieuws, vacatures en mogelijkheden voor inhoudelijke bijdragen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
hoofdmerken Radio 538, Radio 10 en Sky Radio

Talpa Network stopt met JUKE en focust op hoofdmerken

Talpa Network is gestopt met JUKE als zelfstandig merk en richt zich op de hoofdmerken Radio 538, Radio 10 en Sky Radio. JUKE functioneerde sinds 2017 als testlab voor digitale audio-innovaties en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën en samenwerkingen. Vanaf januari 2025 is JUKE niet meer beschikbaar in de appstores, en begin maart wordt de website volledig uitgefaseerd. De technologie en kennis die binnen JUKE zijn opgebouwd, worden geïntegreerd in toekomstige digitale initiatieven en vernieuwde platforms van Talpa Network.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De Wereldfietser

De Wereldfietser voortgezet door Virtùmedia

De titel De Wereldfietser is overgenomen door Virtùmedia, en eind januari 2025 verscheen de eerste editie onder deze uitgever. Dit tijdschrift voor fietsreizigers staat vol met verhalen, interviews en tips over routes, materiaal en reizen. Het verschijnt vier keer per jaar in Nederland, gelijktijdig met De Vakantiefietser in Vlaanderen. Beide edities zijn identiek op het omslag na. In Nederland heet het De Wereldfietser, in België De Vakantiefietser. Advertenties worden in beide uitgaven gepubliceerd en verzorgd door Virtùmedia.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
PRINTmatters

Eisma Media Groep neemt PRINTmatters over

Per 3 februari, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari, heeft Eisma Media Groep het vakblad PRINTmatters overgenomen van Management Media. PRINTmatters richt zich op de grafimedia- en visuele communicatiebranche en verschijnt zes keer per jaar met een oplage van 4.200 exemplaren (eigen opgave). Naast het vakblad biedt PRINTmatters een website met dagelijkse updates en een wekelijkse nieuwsbrief. PRINTmatters biedt informatie en inzichten over trends, techniek, design en innovaties binnen de grafische sector.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
MMA Social Media Monitor

MMA Social Media Monitor 2024 Q4 in Retriever

De nieuwste data van de MMA Social Media Monitor zijn gepubliceerd in Retriever. De nieuwste cijfers tonen een duidelijke verschuiving in het platformgebruik van magazinemerken met nieuwsgerelateerde content. Volgers verlaten X (voorheen Twitter) en verplaatsen zich naar Instagram, Bluesky en LinkedIn. Deze trend is vooral zichtbaar bij nieuws-, opinie-, wetenschap- en sportmagazines. Daarnaast blijft TikTok het platform met de snelste groei; in het vierde kwartaal van 2024 nam het aantal volgers met 5% toe. Facebook behoudt het grootste aandeel met 42%, gevolgd door Instagram met 34%. Miljuschka blijft het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen en LINDA.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
TrosKompas en TV Krant

TrosKompas en TV Krant versterken positie bij Bindinc.

AVROTROS en Bindinc. maken een strategische wijziging bekend: vanaf 2025 vallen TrosKompas en TV Krant onder Bindinc. Er verandert vrijwel niets, alleen de formaten van spotjes zijn aangepast. Bindinc. neemt het volledige beheer over, inclusief productie, distributie, inkoop en verkoop van advertentieruimte en de exploitatie van de gidsen. De identiteit van TrosKompas en TV Krant blijft behouden.


  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Industrielinqs Magazine

PetroChem vanaf 2025 als katern in Industrielinqs Magazine

PetroChem verschijnt vanaf 2025 niet langer als losse uitgave, maar als speciale katern binnen Industrielinqs Magazine. Dit magazine, uitgegeven door ProMedia Publishers B.V., verschijnt voortaan 10 keer per jaar, in plaats van 5 keer. Industrielinqs Magazine richt zich op middel- en hoger management in de industrie. Het behandelt thema’s zoals energietransitie, innovatie en veiligheid, met daarbij speciale aandacht voor de petrochemische sector. Zo blijft het een waardevolle informatiebron voor professionals in deze branche.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Zeilen

Pijper Media neemt nautisch mediamerk Zeilen over

Pijper Media neemt per 1 maart 2025 het nautische mediamerk Zeilen over van Gottmer Uitgevers Groep. De verkoop volgt op een strategische keuze van Gottmer om zich volledig te richten op kinderboeken. Zeilen biedt adverteerders verschillende opties om hun doelgroep te bereiken. Dit kan via advertenties in het magazine, banners op Zeilen.nl, gesponsorde artikelen, social media posts en vermeldingen in de nieuwsbrief. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor webinars, winacties en partnermailings, afgestemd op specifieke wensen en doelen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Tweewieler

Advertentieverkoop Tweewieler naar Cross

Per januari 2025 verzorgt Cross de advertentieverkoop van de titel Tweewieler van de uitgever VMN media. Tweewieler richt zich op professionals in de tweewielerindustrie, zoals fabrikanten, ondernemers, monteurs en brancheorganisaties. Het platform biedt vakinformatie via diverse kanalen: een magazine, nieuwsbrieven, een website en social media. Het magazine verschijnt zeven keer per jaar in een oplage van 2.000 exemplaren. De nieuwsbrief wordt drie keer per week verstuurd naar 10.000 abonnees, en de website tweewieler.nl behaalt 35.000 pageviews per maand.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De Spreekkamer

Dock35 Media voegt advertentieverkoop in podcasts voor medisch specialisten toe aan het portfolio

Dock35 Media breidt het portfolio uit met advertentieverkoop binnen podcasts voor en door medisch specialisten. Onder de naam 'De Spreekkamer' produceert Orly Media podcasts over diverse medische disciplines en thema’s die vakgenoten verbinden en inspireren. Sinds de start in 2019 met de chirurgische podcast Met Het Mes Aan Tafel, die inmiddels meer dan 120.000 keer is beluisterd, zijn er nieuwe podcasts ontwikkeld door enthousiaste artsen en AIOS. Actieve podcasts zijn Met Het Mes Aan Tafel (Chirurgie), Verlossende Woorden (Gynaecologie & Obstetrie), Gewichtige Gesprekken (Reumatologie), Met Volle Teugen (Longgeneeskunde), BotCast (Orthopedie), Hart Op De Tong (Cardiologie), Hersenspinsels (Neurologie), Onder de Loep (Dermatologie), Tegen Het Licht (Radiologie), Blaaskaken (Urologie) en Knock Knock Cast (KNO).

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Regionaal Uitgelicht

Vanaf 1 januari 2025 werkt De MediaRaad samen met Kontakt Mediapartners

Vanaf 1 januari 2025 start De MediaRaad een samenwerking met Kontakt Mediapartners. Deze samenwerking leidt tot een grotere oplage en een ruimer bereik voor Regionaal Uitgelicht. Met deze integratie wordt Regionaal Uitgelicht gedrukt en verspreid door Kontakt Mediapartners, samen met hun bestaande titels Het Kontakt Culemborg Courant en Het Kontakt Tiel. De krant zal voortaan maandelijks als bijlage verschijnen bij beide titels, met een totale oplage van ruim 44.000 exemplaren per maand. Het verspreidingsgebied breidt zich uit naar Beusichem, Buren, Culemborg, Tiel en omliggende plaatsen binnen de gemeenten Buren, Culemborg en Tiel.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De winnaar van de 'Kennismaken met…' quote

De winnaar van de 'Kennismaken met…' quote 2024 is bekend!

Het was weer een spannende race maar de winnaar van de 'Retriever Kennismaken met…' quote 2024 is bekend!

Op de eerste plaats met de meeste stemmen is geëindigd: “En doorrrrr!" van Jeroen van Duijn van Regio Media Groep.

Nummer 2 is geworden: “The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem” - Jack Sparrow. Van Shona Linssen van Stichting Omroep Venlo.

En op de 3e plaats: “Een ondernemer is niet altijd iemand die heel intellectueel is. Een ondernemer is ook geen wetenschapper. Een ondernemer doet dingen, goed en fout, leert ervan en groeit” van Nick Glättli van Motor.NL Media Company.

Jeroen van Duijn gaat er met de prijs vandoor, een heerlijke taart met een fles champagne!

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
JAWEL Media

De EO besteedt advertenties uit aan JAWEL Media

Vanaf oktober 2024 heeft de EO de advertentieverkoop uitbesteed aan JAWEL Media, een exploitant gespecialiseerd in christelijke media. De titels die hieronder vallen zijn BEAM Magazine, gericht op jongeren en gevuld met positieve verhalen over geloof, relaties, muziek en lifestyle; Eva, het christelijke vrouwenmagazine in Nederland dat onderwerpen behandelt zoals geloof, psychologie, relaties, mode en recepten; en Visie, dat zich richt op christelijke lezers van 45 jaar en ouder met verdieping via interviews, reportages en essays. Deze samenwerking versterkt de focus op inspirerende christelijke inhoud.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De Vierklank

De Vierklank en Biltsche Courant worden één krant

BDUmedia heeft de huis-aan-huiskrant De Vierklank overgenomen van Vario Pers. Vanaf 1 januari 2025 wordt de krant samengevoegd met de Biltsche Courant en gaat verder onder de titel De Vierklank. De krant verschijnt wekelijks in de gemeente De Bilt met een oplage van 18.600 exemplaren. De website bereikt maandelijks 9.100 unieke bezoekers. De Vierklank behoudt zijn lokale karakter en blijft opereren vanuit Groenekan.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Le Petit Mineur

Le Petit Mineur keert terug op het witte doek

Jean Mineur Mediavision heeft op 5 december 2024 het iconische mijnwerkersmannetje "Le Petit Mineur" teruggebracht op het witte doek en in alle communicatie. Op verzoek van klanten, partners en fans is dit vertrouwde symbool teruggekeerd als teken van betrouw- baarheid en vakmanschap in bioscoopreclame.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
ZuivelZicht

ZuivelZicht per januari 2025 onder Alea Publishers

ZuivelZicht is het vak- en nieuwsplatform voor de Nederlandse en Belgische zuivelindustrie en valt per januari 2025 onder uitgever Alea Publishers B.V. Het bestaat uit een vakblad (12x per jaar), een actuele website en een maandelijkse nieuwsbrief met ruim 600 abonnees. ZuivelZicht biedt achtergrondartikelen, analyses en interviews, met aandacht voor ontwikkelingen in de zuivelketen in binnen- en buitenland. De lezersgroep bestaat uit bestuurders, managers en professionals uit de zuivelindustrie, handel, retail, onderwijs en beleidsmakers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NS Advertising

Advertentiemogelijkheden onder NS Advertising

NS Advertising biedt per november jl. een advertentieplatform aan met een combinatie van verschillende kanalen. Dit platform omvat schermen in de trein, de website NS.nl, het digitale NS Dagje Uit Magazine en NS-nieuwsbrieven. Met deze kanalen worden reizigers en bezoekers zowel onderweg als online bereikt. De nieuwe BV NS Advertising, vertegenwoordigd door Insiders & Roularta opgericht per oktober 2024, is verantwoordelijk voor de exploitatie van deze NS-kanalen en faciliteert de communicatie van informatie naar een breed publiek.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Wonen, Werken & Recreëren

Vermeulen Steenbergen lanceert Wonen, Werken & Recreëren

Vermeulen Steenbergen lanceert in 2025 de huis-aan-huiskrant Wonen, Werken & Recreëren, bestaande uit 11 edities die elk gericht zijn op een specifieke regio in Zuid-Nederland. De krant wordt huis-aan-huis verspreid en bereikt gezamenlijk meer dan 1 miljoen inwoners. Elke editie verschijnt 3 keer per jaar en bevat regionale verhalen en informatie over wonen, werken en recreëren. De titels van de edities worden aangevuld met de naam van de regio, zoals Goeree-Overflakkee, Noord- en Zuid-Beveland of het Hart van Brabant. In 2024 zijn reeds 6 edities verschenen, waarmee ervaring is opgedaan in regionale verspreiding en inhoudelijke samenstelling.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BNR

BNR breidt advertentieportfolio uit met nieuwe digitale mogelijkheden

FD Mediagroep zet een nieuwe stap in de digitale transformatie van BNR door het advertentieportfolio verder uit te breiden. Naast bestaande opties zoals radiospots en digital audio, introduceert de zakelijke nieuwszender drie nieuwe producten. Het portfolio wordt verrijkt met premium videocontent op YouTube, waarbij adverteerders in een brandsafe omgeving direct of programmatic kunnen inkopen. Daarnaast biedt BNR Brandstory merken een platform om via branded artikelen hun expertise te delen. Tot slot lanceert BNR Business Beats, een audiokanaal met non-stop muziek, gericht op zakelijke professionals tijdens de werkdag.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
concessie Nijmegen

Clear Channel breidt netwerk uit naar Nijmegen

Clear Channel voegt Nijmegen toe aan zijn netwerk, waarmee het bereik groeit naar meer dan 88% van de Nederlandse gemeenten. Vanaf januari 2025 wordt in Nijmegen een concessie van kracht, gevolgd door de installatie van 40 digitale schermen in abri’s in het eerste kwartaal. Deze uitbreiding is onderdeel van een langetermijnstrategie voor landelijke digitale dekking en sluit aan bij doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en innovatie, zoals het gebruik van energiezuinige digitale schermen. Eerdere uitbreidingen zijn onder meer Leeuwarden, Zoetermeer en RET Rotterdam.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Steengoed Vakmedia

Titel Natuursteen valt nu onder Steengoed Vakmedia

De titel Natuursteen valt sinds kort onder Steengoed Vakmedia. Voorheen maakte het vakblad, website en nieuwsbrief deel uit van Sanders Media (SENS Media). Steengoed Vakmedia werd op 3 oktober jl. opgericht door Wilbert Leistra en Peter Vorstenbosch. Natuursteen richt zich specifiek op de gehele natuursteenbranche in de Benelux, met als doel alle steenhouwers en natuursteenbedrijven in de regio te bereiken. Het vakblad verschijnt 8 keer per jaar in een oplage van 1.650 exemplaren. Met een breed scala aan onderwerpen, zoals management, grafwerk, interviews, bedrijfsreportages, noviteiten en technische ontwikkelingen, biedt Natuursteen relevante informatie en inspiratie voor professionals in de sector.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Interieurbouw

Interieurbouw en SGA overgenomen door Eisma Bouwmedia bv

Eisma Bouwmedia heeft per 15 november 2024 de titels Interieurbouw en SGA overgenomen van Sanders Media (SENS Media). Interieurbouw is een gespecialiseerd platform voor professionals in de interieurbouwsector, zoals interieurbouwers, meubelmakers, interieurarchitecten en toeleveranciers. Het platform omvat een vaktijdschrift, een website en een nieuwsbrief, die vakmensen informeren over actuele trends, innovaties en ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Het tijdschrift verschijnt zes keer per jaar. De titel SGA, gericht op schilder, glas en afbouw, is geïntegreerd in Schildersblad en de Schildersvakkrant van Eisma Bouwmedia.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
GrootSa!

Sa! heet voortaan GrootSa! en verschijnt maandelijks

Het huis-aan-huisblad Sa! heeft een nieuwe naam en eigenaar gekregen. Sinds 9 oktober 2024 verschijnt het blad onder de naam GrootSa! maandelijks in Opsterland en omgeving, met een oplage van 21.000 exemplaren. Dit volgt op de overname door GrootMedia BV (voorheen Ying Media BV). In 2025 staan enkele themabijlagen gepland: een Lifestyle-voorjaar-bijlage in april, een Lifestyle-najaar-bijlage in oktober en een Feestmaand-special in december.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Happy View, Alles wat je graag ziet

100% NL Magazine BV lanceert Happy View, Alles wat je graag ziet

Op 23 oktober 2024 is de eerste editie van het lifestylemagazine Happy View gelanceerd. Het magazine biedt een mix van mode, kunst & cultuur, wonen, beauty, reizen en interviews. Met de ondertitel "Alles wat je graag ziet" richt het zich op lezers met interesse in een luxe levensstijl. Happy View verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren en wordt verspreid via geselecteerde verkooppunten en gratis bij aankopen bij Omoda en voor Ici Paris members. Het magazine wordt uitgegeven door 100% NL Magazine BV, die tevens de advertentieverkoop verzorgt.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
StukTV

StukTV start samenwerking met Videoland en Ad Alliance

Op 19 oktober jl. is de eerste aflevering van Het Jachtseizoen: Most Wanted beschikbaar gekomen op Videoland, het eerste programma van StukTV sinds hun overstap naar dit platform. Deze overstap houdt in dat advertenties rondom StukTV-programma’s nu exclusief via Ad Alliance worden verkocht, inclusief advertenties op hun social media, in samenwerking met We Are Era. Richard Knaap van Ad Alliance geeft aan dat StukTV, met meer dan 2,5 miljoen YouTube-abonnees, een belangrijk online-entertainmentkanaal in Nederland is dat aansluit bij de content op Videoland.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
deKenners B.V.

MAX Media Producties kiest deKenners B.V. voor exclusieve advertentieverkoop in 2025

MAX Media Producties, uitgever van MAX Magazine, heeft een exclusieve samenwerking gesloten met saleskantoor deKenners B.V., opgericht door Paul de Kock van Leeuwen, voor alle advertentieverkoop in 2025. Naast het wekelijkse tijdschrift vallen ook de website, sociale media en het ledenblad van Omroep MAX onder deze overeenkomst.

MAX Magazine richt zich, net als Omroep MAX, op een iets oudere doelgroep en heeft een oplage van ruim 250.000 exemplaren. Voor 2025 zijn 48 edities gepland, waaronder vijf gecombineerde uitgaven met het ledenblad van Omroep MAX (oplage 460.000) en vijf dubbelnummers. Roularta blijft de advertentieverkoop voor de resterende uitgaven van 2024 verzorgen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NMO

MMA Social Media Monitor data 2024 Q3: Gepubliceerd in Retriever

Steeds meer volgers van magazinemerken komen via platforms als Instagram, TikTok, Pinterest en YouTube. TikTok groeit daarbij het snelst met een toename van 9% in het derde kwartaal van 2024, gevolgd door Instagram en YouTube met 2%. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. Volgersaantallen op Facebook en X bleven stabiel.

Miljuschka blijft het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen, LINDA., Playboy en Voetbal International. Deze merken hebben elk meer dan een miljoen volgers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NPMM

Bereikcijfers NPMM 2024-II in Retriever

De bereiksresultaten van NPMM 2024-II (NMO Print & Merken Monitor 2024-II) zijn in Retriever gepubliceerd. Deze publicatie biedt de nieuwste printbereikscijfers voor dagbladen en magazines over de periode Q2 2023 tot en met Q1 2024, waarmee je inzicht krijgt in het lezersbereik en de ontwikkelingen binnen de printmedia. De NPMM 2024-II resultaten geven een helder beeld van de populariteit en het bereik van verschillende titels.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
huis-aan-huiskrant FFniks

Uitgeverij FF lanceert nieuwe huis-aan-huiskrant FFniks

Uitgeverij FF heeft op 4 oktober 2024 de nieuwe huis-aan-huiskrant FFniks gelanceerd. FFniks is een krant die elke maand in 8 verschillende regio’s verschijnt. De totale oplage betreft 243.500 exemplaren en wordt verspreid in Heerlen, Landgraaf, Kerkrade, Maastricht, Heuvelland, Beek, Stein, Beekdaelen, Roermond en Weert. De krant bevat uiteenlopende onderwerpen, advertorials, vaste rubrieken, reportages en puzzels waarmee elke maand leuke prijzen kunnen worden gewonnen. FFniks biedt een moment van rust, ontspanning en vermaak en houdt je tegelijkertijd op de hoogte van wat er speelt in jouw regio.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Tijdschrift voor vaktherapie

Elma Media nieuwe advertentiepartner voor Tijdschrift voor vaktherapie

Per 1 januari 2025 verzorgt Elma Media B.V. de advertentieverkoop van Tijdschrift voor Vaktherapie en de NVBT-nieuwsbrief van de Federatie Vaktherapeutische Beroepen. Het Tijdschrift voor Vaktherapie verschijnt 3x per jaar in een oplage van 5.300 exemplaren. De titel richt zich op vaktherapeuten en vakgerelateerde professionals. Het magazine biedt praktijkgerichte, theoretische en onderzoeksartikelen over beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie, muziektherapie en psychomotorische therapie. De digitale nieuwsbrief verschijnt 10x per jaar.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Blink Media, Bobo, Okki, National Geographic Junior en Wild van Freek

Blink Media neemt advertentieverkoop voor educatieve titels weer in eigen beheer

Per 1 november 2024 neemt Blink Media de print- en online advertentieverkoop van Bobo, Okki, National Geographic Junior en Wild van Freek weer in eigen handen. Bobo laat kleuters spelenderwijs leren, terwijl Okki nieuwsgierigheid prikkelt met puzzels en verhalen. National Geographic Junior biedt kinderen kennis over natuur en techniek, en Wild van Freek neemt ze mee op avontuur met bioloog Freek Vonk naar wilde dieren en bijzondere plekken.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
DPG Media

DPG Media haalt advertentieverkoop binnen haar nieuws- en magazine-apps uit open market

Per 1 november 2024 biedt DPG Media geen advertentieruimte meer aan in de apps van haar nieuws- en magazinetitels via de open market. Inkoop van advertenties voor apps als NU.nl, AD, de Volkskrant, Libelle en Margriet verloopt voortaan uitsluitend via directe inkoop, private deals of DPG Media’s eigen Ad Manager-platform. Met het afschaffen van de open market, waarin advertentieruimte wereldwijd via een veiling wordt verkocht zonder direct contact tussen publishers en adverteerders, richt DPG Media haar aandacht op directe samenwerking met adverteerders. Informatie over advertentiemogelijkheden en kosten vind je in Retriever.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Regio Media Groep, HCnieuws Noord en Zuid, Weekblad voor Ouder-Amstel en Amstelveens Nieuwsblad

Regio Media Groep breidt haar bereik uit in Haarlemmermeer en omgeving

Vanaf 1 oktober 2024 heeft Regio Media Groep de titels HCnieuws Noord en Zuid, Weekblad voor Ouder-Amstel en Amstelveens Nieuwsblad overgenomen van BDU. Deze titels vallen onder uitgever Spaarne Pers, die eveneens deel uitmaakt van Regio Media Groep. Het gebied dat door de overname nu verbonden is, strekt zich uit van Heemstede tot Aalsmeer en omvat plaatsen zoals Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten nieuwsregio die de gemeenten Haarlemmermeer, Amstelveen en Ouder-Amstel beslaat, met een focus op lokaal nieuws en huis-aan-huis verspreiding.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Ster (Stichting Ether Reclame)

Ster breidt mogelijkheden uit voor online advertenties: ook commerciële partijen kunnen nu banners inkopen

Vanaf 1 oktober 2024 kunnen naast organisaties van algemeen nut ook commerciële partijen display-advertenties inkopen via Ster (Stichting Ether Reclame), de reclameregie van de publieke omroep. Dit biedt toegang tot de digitale kanalen van de publieke omroep, met een wekelijks bereik van 6,5 miljoen Nederlanders. Ster toont één banner per pagina op de websites en apps van de publieke omroep. Ook zijn interactieve banners met bewegend beeld mogelijk. Voor organisaties van algemeen nut (instellingen met een wetenschappelijk, cultureel, godsdienstig, levensbeschouwelijk, politiek of liefdadig karakter, die een CBF-keurmerk of ANBI-status hebben) is het mogelijk om zowel display- als video-advertenties in te kopen. Naast online zijn er ook mogelijkheden op radio en televisie.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
DPG Media introduceert nieuwe targeting mogelijkheden voor audio-advertenties

Nieuwe Targeting Opties voor Audio bij DPG Media

DPG Media introduceert nieuwe targeting mogelijkheden voor audio-advertenties. Vanaf heden kunnen adverteerders kiezen op basis van positie, leeftijd en geslacht. Voor leeftijd zijn de categorieën 18 - 34 jaar, 35 - 54 jaar en 55 jaar en ouder beschikbaar. Deze leeftijdscategorieën kunnen eenvoudig worden gecombineerd met andere targeting opties binnen PG of PMP inkopen. Denk daarbij aan het targeten van bepaalde channels. Daarnaast wordt er gewerkt met een index op de floorprice voor het toepassen van deze targeting opties. Alle mogelijkheden en tarieven vind je in Retriever.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Nieuwe NMO oplagecijfers in Retriever

Nieuwe NMO oplagecijfers in Retriever

De nieuwe NMO oplagecijfers over de periode 2023 Q3 t/m 2024 Q2 zijn gepubliceerd in Retriever. De publicatie van NPMM 2024-II is op 3 oktober a.s. Deze worden dan ook verwerkt in de Retriever mediadatabase.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Lust for Life

Lust For Life Magazine overgenomen door Virtumedia

Per 1 september 2024 heeft Uitgeverij Virtùmedia het muziektijdschrift Lust for Life overgenomen van de Music Maker Media Group. Lust for Life is hét muziektijdschrift voor liefhebbers van iconische rockhelden en nieuwe artiesten binnen het rockgenre. Het blad staat bekend om zijn diepgaande interviews, uitgebreide achtergrondverhalen, filmrecensies en de meest uitgebreide recensierubriek van de Benelux. Lust for Life verschijnt 10 keer per jaar en biedt daarnaast ook promotie- en activatiemogelijkheden via sociale media en een nieuwsbrief met meer dan 7.000 abonnees. Met deze strategische zet versterkt Virtùmedia haar positie binnen de muziektijdschriftenmarkt.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
PXR Media NextDay Hearst Netherlands

PXR Media neemt vier sport- en lifestyle titels over van Hearst Netherlands

Vanaf 1 oktober 2024 neemt PXR Media B.V. onder licentie van Hearst Netherlands de uitgave van vier sport- en lifestylemagazines over: Men’s Health, Women’s Health, Bicycling en Runner’s World. Deze titels omvatten magazines, websites, social media, nieuwsbrieven en evenementen. De vier titels passen goed in het bestaande portfolio van PXR: sport, lifestyle, technologie en automotive. De advertentieverkoop voor deze platforms wordt uitgevoerd door NextDay, het saleshouse van PXR. De transitie van de uitgeefactiviteiten zal gefaseerd plaatsvinden, waarbij PXR vanaf oktober verantwoordelijk wordt voor de printuitgaven, gevolgd door de online activiteiten.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
PADEL

FC Klap lanceert magazine PADEL2025

FC Klap heeft 12 september 2024 het tijdschrift PADEL2025 gelanceerd. Het magazine richt zich op de snel groeiende groep padeliefhebbers in Nederland en biedt een combinatie van inspiratie en informatie. Artikelen variëren van de nieuwste uitrusting en accessoires tot trends en ontwikkelingen binnen de sport. PADEL2025 bevat bijdragen van experts, bekende liefhebbers en padel-enthousiastelingen, en behandelt ook materiaal, ballen en schoeisel. Het tijdschrift verschijnt vier keer per jaar en is verkrijgbaar op 4.000 verkooppunten, sportwinkels en padelbanen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
OuderenWijzer

ANBO-PCOB lanceert nieuw magazine 'OuderenWijzer'

Per 1 januari 2024 zijn ANBO en PCOB gefuseerd tot ANBO-PCOB. Vanaf 3 september 2024 ontvangen alle leden het vernieuwde magazine met de titel OuderenWijzer. Het magazine biedt een gevarieerde mix van onderwerpen zoals een dossier over koopkracht bij ouderen, reisverhalen, tips voor thuis en onderweg, puzzels en persoonlijke verhalen waarin leden zich kunnen herkennen. In de rubriek "De Grote Vraag" geven deskundigen hun visie op levensvragen. In deze editie gaat het over de vraag: "Is de mens van nature goed?" Daarnaast biedt het magazine praktische informatie, advies en tips die relevant zijn voor ouderen. OuderenWijzer verschijnt 8x per jaar in een oplage van 120.000 exemplaren en bereikt meer dan 250.000 lezers. De advertentieverkoop wordt verzorgd doorDock35 Media B.V.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BNR Business Beats

BNR lanceert nieuw muziekradiostation: BNR Business Beats

Sinds 6 september 2024 is er een nieuw radiostation: BNR Business Beats. Dit station, onderdeel van de FD Mediagroep, draait onder het motto Your Business, Our Beats 24/7 pop, soul en funk. Volgens hoofdredacteur Marc Adriani is het bedoeld voor luisteraars die tijdens het werk graag naar muziek luisteren. Het is een aanvulling op het bestaande BNR Nieuwsradio, dat zich blijft richten op nieuws en achtergronden. BNR Business Beats is digitaal beschikbaar via BNR.nl, TuneIn en smart speakers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
JCDecaux voegt Utrecht toe aan digitaal netwerk

JCDecaux voegt Utrecht toe aan digitaal netwerk

Op 2 september jl. is JCDecaux gestart met de exploitatie van 51 digitale buitenreclamedisplays in Utrecht, in samenwerking met concessiehouder RBL Outdoor. Hiermee wordt het netwerk uitgebreid naar de vijf grootste steden van Nederland. De displays zijn strategisch geplaatst op centrale locaties, zoals het stadscentrum en langs drukke verkeersroutes, en bereiken zo een breed publiek in de stad. Deze uitbreiding biedt de mogelijkheid om diverse doelgroepen te bereiken met zowel lokale als nationale campagnes. De digitale borden kunnen ook dynamische content tonen via programmatic inkoop en HTML-integratie.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Zo simpel is het niet

NRC lanceert economiepodcast "Zo simpel is het niet"

Vanaf donderdag 12 september 2024 lanceert NRC de wekelijkse podcast "Zo simpel is het niet", waarin redacteuren Marike Stellinga en Maarten Schinkel de complexe invloed van economie op de samenleving bespreken. Ze behandelen onderwerpen zoals staatsschuld, woningmarkt en massatoerisme, en leggen dubbelzinnige economische cijfers helder uit, zowel voor economen als het brede publiek. De podcast biedt advertentiemogelijkheden via pre-rolls. De podcast is elke donderdag te beluisteren via verschillende podcastapps.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Wijn en Wijngaard

AgriMedia neemt per 1 oktober 'Wijn en Wijngaard' over van Uitgeverij CCM

Per 1 oktober neemt AgriMedia de uitgave 'Wijn en Wijngaard' over van Uitgeverij CCM (J.E.D. Odekerken Holding). Deze titel richt zich op professionele en hobbywijnbouwers in Nederland en Vlaanderen en biedt hen waardevolle kennis en informatie over wijngaardbeheer, teelt, vinificatie en keldermanagement. In de lage landen groeit de wijnbouwsector snel en wordt deze steeds professioneler. De overname omvat alle mediakanalen, zoals het vakblad dat vier keer per jaar verschijnt, de website, sociale media en de digitale nieuwsbrief.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Uitgeverij BabyWereld

BabyWereld B.V. overgenomen en verder onder de naam Uitgeverij BabyWereld

Op 8 juli 2024 is BabyWereld B.V. overgenomen en gaat voortaan verder onder de naam Uitgeverij BabyWereld. De titel BabyWereld blijft professionals in de baby- en kinderbranche in de Benelux voorzien van relevante informatie. Het BabyWereld magazine biedt vakinformatie over nieuwe producten, trends en vakbeurzen. De BabyWereld nieuwsbrief houdt abonnees op de hoogte van recente ontwikkelingen in de sector, met updates voor retailers en fabrikanten. Op BabyWereld.nl worden vakinhoud en consumenteninformatie gecombineerd, met nieuws, trends, praktische artikelen en een BabyWiki voor het verduidelijken van vaktermen. Daarnaast wordt vier keer per jaar de Baby & Toddler Box naar micro-influencers gestuurd, met daarin geselecteerde producten die via posts en reels worden gepromoot.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Disney+

Ad Alliance en Disney+ breiden samenwerking uit

Ad Alliance en The Walt Disney Company Benelux breiden hun samenwerking verder uit naar het domein van Streaming Advertising Video on Demand (SAVOD). Vanaf 17 oktober zal Ad Alliance de advertentieverkoop verzorgen voor het nieuwe 'Disney+ Standaard met reclame'-abonnement op Disney+ in Nederland. Deze uitbreiding markeert een nieuwe fase in hun samenwerking, die al zowel online als lineair plaatsvindt.

Dit betekent dat adverteerders via Ad Alliance reclameruimte kunnen kopen binnen het vernieuwde abonnementsmodel van Disney+, dat advertenties bevat. Dit is een strategische zet om meer inkomsten te genereren uit het streamingplatform en tegelijkertijd adverteerders de mogelijkheid te bieden om hun merk te presenteren aan een breed publiek in Nederland.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
global

Global neemt de exploitatie van alle digitale reclamemasten van Hillenaar over

Per 1 september 2024 breidt Global het Digital Out-of-Home netwerk uit met de exploitatie van 66 digitale schermen van Hillenaar langs de Nederlandse snelwegen. Hiermee voegt Global digitale snelwegmasten toe aan het bestaande netwerk van bushokjes en digitale schermen op tankstations, treinstations, winkelcentra, winkelstraten en supermarkten. De snelwegmasten bieden landelijke dekking, inclusief aanwezigheid in de vier grootste steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Volgens Eric Kip, managing director van Global, biedt dit adverteerders de mogelijkheid om consumenten gedurende hun hele reis effectief te bereiken. Peter Heemskerk, CEO van Hillenaar Outdoor, beschouwt de overname als een strategische stap die in het belang is van hun adverteerders en hen helpt zich te richten op het beheer van hun objecten.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Autoblog.nl

Overname van Autoblog.nl door PXR

Op 20 augustus 2024 is Autoblog.nl, onderdeel van Azerion, overgenomen door PXR. Met een bereik van 2,2 miljoen unieke bezoekers per maand is Autoblog.nl een prominente speler in de autowereld. Onder de vleugels van PXR zal Autoblog.nl zich verder ontwikkelen als mediamerk, terwijl het zijn eigen identiteit en redactionele onafhankelijkheid behoudt. Voor PXR biedt deze overname de kans om het portfolio uit te breiden naar de automotive sector en om samen met het team van Autoblog.nl te werken aan verdere groei en innovatie. Het huidige team van Autoblog.nl blijft aan boord en krijgt ondersteuning van PXR op het gebied van technologie, sales en marketing.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Talpa Network

Talpa Network wijzigt naam saleshouse naar Talpa Media

Vanaf 1 augustus 2024 is het saleshouse van Talpa Network, voorheen bekend als Talpa Media Solutions, verdergegaan onder de naam Talpa Media. Deze rebranding maakt deel uit van een vernieuwde marketingstrategie, gericht op de versterking van het b2b-merk Talpa Network. OMS (One Media Sales) blijft de radiosales-activiteiten verzorgen.

Talpa Network omvat radiomerken zoals Radio 538, Radio 10, Sky Radio, en Veronica, evenals televisieprogramma's zoals Expeditie Robinson, Miljoenenjacht, en The Voice. Deze merken en programma's vormen samen een breed en divers mediaplatform, waarmee Talpa Network dagelijks een groot publiek bereikt.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Nieuwsbode De Kop

De Nieuwsbode gaat verder als Nieuwsbode De Kop na overname door Brugmedia

Per 1 juni 2024 heeft Brugmedia, De Nieuwsbode uit Brederwiede en het Zwartsluizer Reclameblad uit Zwartsluis overgenomen van Drukkerij Kuiper b.v. De Nieuwsbode is samengevoegd met De Kop, de huis-aan-huis krant van Brugmedia, en gaat verder onder de naam Nieuwsbode De Kop. Het Zwartsluizer Reclameblad is geïntegreerd in De Stadskoerier. Nieuwsbode De Kop verschijnt voortaan ook in Kraggenburg, Marknesse en Luttelgeest, en is net als De Stadskoerier online te volgen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
HEMA

Global breidt Retail Media netwerk uit met digitale schermen van HEMA

Vanaf 1 augustus 2024 breidt Global Media & Entertainment zijn Digital Out-of-Home portfolio uit met het HEMA-netwerk, bestaande uit meer dan 300 digitale schermen. Hiermee bestaat het Retail Media netwerk van Global uit 1.700 schermen.

Met deze schermen kunnen adverteerders consumenten bereiken in de winkelstraat wanneer zij in een 'shopping state of mind' zijn. Het netwerk bestrijkt (Digital) Out-of-Home schermen in winkelcentra, winkelstraten, supermarkten en nu ook HEMA-filialen, wat zorgt voor een volledige dekking van de klantreis buitenshuis in alle Nederlandse gemeentes.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Ariadne at Home

Nieuw formaat Ariadne at Home

Ariadne at Home van DPG Media krijgt een nieuw formaat vanaf editie 9, die op 15 augustus a.s. verschijnt. Het nieuwe formaat is gelijk aan dat van Libelle, waarbij een 1/1 pagina de afmetingen 210x270 mm heeft.

Ariadne Brocante houdt op te bestaan als aparte titel na editie 6, die op 8 augustus uitkomt. De inhoud van Ariadne Brocante wordt voortaan geïntegreerd in Ariadne at Home.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
vtwonen Landelijk

Wonen Landelijke Stijl wordt vtwonen Landelijk

Per 12 september 2024 verandert Wonen Landelijke Stijl, een uitgave van DPG Media, van naam naar vtwonen Landelijk. Deze naamswijziging is het resultaat van een samenwerking tussen de redacties van Wonen Landelijke Stijl en vtwonen.

Liefhebbers van de landelijke stijl kunnen inspiratie opdoen in prachtige landelijke huizen, zowel in binnen- als buitenland. Het magazine biedt persoonlijke verhalen van bewoners en nuttige tips van stylisten om je eigen interieur aan te pakken. Nieuwe rubrieken bevatten shoppingtips om de landelijke stijl in huis te halen. Deze stijl wordt in al zijn facetten belicht, van Frans antiek tot hedendaags landelijk, met een vleugje romantiek en een Scandinavische touch. Bekende gezichten van Wonen Landelijke Stijl worden bijgestaan door de woonexperts van het vtwonen-team.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
MMA Social Media Monitor

De MMA Social Media Monitor data voor Q2 2024 zijn gepubliceerd in Retriever

Met de zomer in het vooruitzicht zien veel magazinemerken op het gebied van tuinieren, recreatie, sport (voetbal, wielrennen) en royalty het aantal volgers groeien. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. 

Miljuschka blijft – over alle sociale kanalen heen – het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen, LINDA., Playboy en Voetbal International. Deze magazinemerken hebben allen meer dan een miljoen volgers.

De nieuwste gegevens van de MMA Social Media Monitor voor het tweede kwartaal van 2024 zijn gepubliceerd in Retriever.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Clear Channel Nederland

Vanaf 1 augustus 2024 exploiteert Clear Channel de analoge buitenreclame van RET in Rotterdam e.o.

Vanaf 1 augustus 2024 exploiteert Clear Channel Nederland de analoge buitenreclame van RET in Rotterdam en omgeving. Dit omvat ruim 2.800 reclamevakken in abri's en metropanelen, voornamelijk in Rotterdam en omliggende gemeenten zoals Vlaardingen en Barendrecht. Ook 'station domination' op metrostation Beurs valt onder deze concessie. Het contract loopt vijf jaar met een optie tot eenmalige verlenging van één jaar.


  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
CS Digital Media

CS Digital Media (CSDM) wint reclameconcessie voor digitaal metronetwerk Rotterdam

Met ingang van 1 augustus 2024, heeft RET Services de reclameconcessie voor het digitale metronetwerk in Rotterdam gegund aan CS Digital Media (CSDM) voor een periode van zes jaar. Met zijn moderne architectuur, creatieve kunstenaars en designers, een groot zakelijk district en een actief uitgaansleven is Rotterdam een levendige stad. Via de 285 schermen op 64 verschillende metrostations in de grootste havenstad van Europa bereikt CSDM de 13+ doelgroep: van shoppers tot studenten, en van zakenlieden tot toeristen. CSDM is nu begonnen met de uitrol. Dit resulteert erin dat er dit jaar 236 schermen live zullen zijn. De overige schermen zullen volgend jaar live gaan.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De Heemsteder en De Bloemendaler

Bloemendaals en Heemsteeds Nieuwsblad geïntegreerd in De Heemsteder en De Bloemendaler

Op 18 juli 2024 worden de titels Bloemendaals Nieuwsblad en Heemsteeds Nieuwsblad van Buijze Pers B.V. overgenomen door De Heemsteder Uitgevers B.V., onderdeel van Regio Media Groep. Beide titels zullen voortaan geïntegreerd worden in de uitgaven De Heemsteder en De Bloemendaler. Het verspreidingsgebied van de kranten blijft ongewijzigd, waardoor lezers nog steeds kunnen rekenen op hun vertrouwde nieuwsvoorziening in hun regio.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Mobility Energy

Pompshop en TankPro.nl Samen verder als Mobility Energy

Sinds 21 juni 2024 zijn vakblad Pompshop en nieuwssite TankPro.nl samengevoegd onder de naam Mobility Energy. Ook de Tankstation Vakbeurs heet voortaan Mobility Energy Expo. Mobility Energy magazine verschijnt zes keer per jaar en biedt nieuws, interviews en reportages over de tankstation- en carwashbranche. Op mobilityenergy.com/nl vindt de lezer vijf dagen per week het laatste nieuws en de Mobility Energy E-mail nieuwsbrief verschijnt twee keer per week. Mobility Energy is het toonaangevende platform voor professionals in de tank-, laad-, was- en shopsector in Nederland en België. Wekelijks lezen duizenden besluitvormers en beïnvloeders over de nieuwste ontwikkelingen in de branche.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon

Kennismaken met…

Image of Thomas Timmermans
Thomas Timmermans
Head of mediasales FD Business bij FD Business is onderdeel van FD Mediagroep
In drie woorden: Vrolijk, open en gedreven.
cup of coffee
Bij voorkeur decaf met een een beetje melk. En erbij een heerlijk stuk pure chocolade met hele hazelnoten. Man, dat is genieten!
Adverteren nieuwskanalen

Mediaplanners bereiken via de nieuwskanalen?

Medianieuws per e-mail?

Ontvang een maandelijkse samenvatting van het meest belangrijke medianieuws per e-mail.