Retriever medianieuws

In het verlengde van de Retriever mediadatabase publiceren we hier het belangrijkste medianieuws. Hierin schrijven we over nieuwe lanceringen en grote wijzigingen in het medialandschap, altijd onder vermelding van de informatie die je nodig hebt om succesvolle mediacampagnes op te stellen. Volg het Retriever medianieuws en je kunt direct inspelen op de laatste ontwikkelingen.

GrootSa!

Sa! heet voortaan GrootSa! en verschijnt maandelijks

Het huis-aan-huisblad Sa! heeft een nieuwe naam en eigenaar gekregen. Sinds 9 oktober 2024 verschijnt het blad onder de naam GrootSa! maandelijks in Opsterland en omgeving, met een oplage van 21.000 exemplaren. Dit volgt op de overname door GrootMedia BV (voorheen Ying Media BV). In 2025 staan enkele themabijlagen gepland: een Lifestyle-voorjaar-bijlage in april, een Lifestyle-najaar-bijlage in oktober en een Feestmaand-special in december.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Happy View, Alles wat je graag ziet

100% NL Magazine BV lanceert Happy View, Alles wat je graag ziet

Op 23 oktober 2024 is de eerste editie van het lifestylemagazine Happy View gelanceerd. Het magazine biedt een mix van mode, kunst & cultuur, wonen, beauty, reizen en interviews. Met de ondertitel "Alles wat je graag ziet" richt het zich op lezers met interesse in een luxe levensstijl. Happy View verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren en wordt verspreid via geselecteerde verkooppunten en gratis bij aankopen bij Omoda en voor Ici Paris members. Het magazine wordt uitgegeven door 100% NL Magazine BV, die tevens de advertentieverkoop verzorgt.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
StukTV

StukTV start samenwerking met Videoland en Ad Alliance

Op 19 oktober jl. is de eerste aflevering van Het Jachtseizoen: Most Wanted beschikbaar gekomen op Videoland, het eerste programma van StukTV sinds hun overstap naar dit platform. Deze overstap houdt in dat advertenties rondom StukTV-programma’s nu exclusief via Ad Alliance worden verkocht, inclusief advertenties op hun social media, in samenwerking met We Are Era. Richard Knaap van Ad Alliance geeft aan dat StukTV, met meer dan 2,5 miljoen YouTube-abonnees, een belangrijk online-entertainmentkanaal in Nederland is dat aansluit bij de content op Videoland.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
deKenners B.V.

MAX Media Producties kiest deKenners B.V. voor exclusieve advertentieverkoop in 2025

MAX Media Producties, uitgever van MAX Magazine, heeft een exclusieve samenwerking gesloten met saleskantoor deKenners B.V., opgericht door Paul de Kock van Leeuwen, voor alle advertentieverkoop in 2025. Naast het wekelijkse tijdschrift vallen ook de website, sociale media en het ledenblad van Omroep MAX onder deze overeenkomst.

MAX Magazine richt zich, net als Omroep MAX, op een iets oudere doelgroep en heeft een oplage van ruim 250.000 exemplaren. Voor 2025 zijn 48 edities gepland, waaronder vijf gecombineerde uitgaven met het ledenblad van Omroep MAX (oplage 460.000) en vijf dubbelnummers. Roularta blijft de advertentieverkoop voor de resterende uitgaven van 2024 verzorgen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NMO

MMA Social Media Monitor data 2024 Q3: Gepubliceerd in Retriever

Steeds meer volgers van magazinemerken komen via platforms als Instagram, TikTok, Pinterest en YouTube. TikTok groeit daarbij het snelst met een toename van 9% in het derde kwartaal van 2024, gevolgd door Instagram en YouTube met 2%. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. Volgersaantallen op Facebook en X bleven stabiel.

Miljuschka blijft het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen, LINDA., Playboy en Voetbal International. Deze merken hebben elk meer dan een miljoen volgers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NPMM

Bereikcijfers NPMM 2024-II in Retriever

De bereiksresultaten van NPMM 2024-II (NMO Print & Merken Monitor 2024-II) zijn in Retriever gepubliceerd. Deze publicatie biedt de nieuwste printbereikscijfers voor dagbladen en magazines over de periode Q2 2023 tot en met Q1 2024, waarmee je inzicht krijgt in het lezersbereik en de ontwikkelingen binnen de printmedia. De NPMM 2024-II resultaten geven een helder beeld van de populariteit en het bereik van verschillende titels.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
huis-aan-huiskrant FFniks

Uitgeverij FF lanceert nieuwe huis-aan-huiskrant FFniks

Uitgeverij FF heeft op 4 oktober 2024 de nieuwe huis-aan-huiskrant FFniks gelanceerd. FFniks is een krant die elke maand in 8 verschillende regio’s verschijnt. De totale oplage betreft 243.500 exemplaren en wordt verspreid in Heerlen, Landgraaf, Kerkrade, Maastricht, Heuvelland, Beek, Stein, Beekdaelen, Roermond en Weert. De krant bevat uiteenlopende onderwerpen, advertorials, vaste rubrieken, reportages en puzzels waarmee elke maand leuke prijzen kunnen worden gewonnen. FFniks biedt een moment van rust, ontspanning en vermaak en houdt je tegelijkertijd op de hoogte van wat er speelt in jouw regio.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Tijdschrift voor vaktherapie

Elma Media nieuwe advertentiepartner voor Tijdschrift voor vaktherapie

Per 1 januari 2025 verzorgt Elma Media B.V. de advertentieverkoop van Tijdschrift voor Vaktherapie en de NVBT-nieuwsbrief van de Federatie Vaktherapeutische Beroepen. Het Tijdschrift voor Vaktherapie verschijnt 3x per jaar in een oplage van 5.300 exemplaren. De titel richt zich op vaktherapeuten en vakgerelateerde professionals. Het magazine biedt praktijkgerichte, theoretische en onderzoeksartikelen over beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie, muziektherapie en psychomotorische therapie. De digitale nieuwsbrief verschijnt 10x per jaar.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Blink Media, Bobo, Okki, National Geographic Junior en Wild van Freek

Blink Media neemt advertentieverkoop voor educatieve titels weer in eigen beheer

Per 1 november 2024 neemt Blink Media de print- en online advertentieverkoop van Bobo, Okki, National Geographic Junior en Wild van Freek weer in eigen handen. Bobo laat kleuters spelenderwijs leren, terwijl Okki nieuwsgierigheid prikkelt met puzzels en verhalen. National Geographic Junior biedt kinderen kennis over natuur en techniek, en Wild van Freek neemt ze mee op avontuur met bioloog Freek Vonk naar wilde dieren en bijzondere plekken.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
DPG Media

DPG Media haalt advertentieverkoop binnen haar nieuws- en magazine-apps uit open market

Per 1 november 2024 biedt DPG Media geen advertentieruimte meer aan in de apps van haar nieuws- en magazinetitels via de open market. Inkoop van advertenties voor apps als NU.nl, AD, de Volkskrant, Libelle en Margriet verloopt voortaan uitsluitend via directe inkoop, private deals of DPG Media’s eigen Ad Manager-platform. Met het afschaffen van de open market, waarin advertentieruimte wereldwijd via een veiling wordt verkocht zonder direct contact tussen publishers en adverteerders, richt DPG Media haar aandacht op directe samenwerking met adverteerders. Informatie over advertentiemogelijkheden en kosten vind je in Retriever.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Regio Media Groep, HCnieuws Noord en Zuid, Weekblad voor Ouder-Amstel en Amstelveens Nieuwsblad

Regio Media Groep breidt haar bereik uit in Haarlemmermeer en omgeving

Vanaf 1 oktober 2024 heeft Regio Media Groep de titels HCnieuws Noord en Zuid, Weekblad voor Ouder-Amstel en Amstelveens Nieuwsblad overgenomen van BDU. Deze titels vallen onder uitgever Spaarne Pers, die eveneens deel uitmaakt van Regio Media Groep. Het gebied dat door de overname nu verbonden is, strekt zich uit van Heemstede tot Aalsmeer en omvat plaatsen zoals Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten nieuwsregio die de gemeenten Haarlemmermeer, Amstelveen en Ouder-Amstel beslaat, met een focus op lokaal nieuws en huis-aan-huis verspreiding.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Ster (Stichting Ether Reclame)

Ster breidt mogelijkheden uit voor online advertenties: ook commerciële partijen kunnen nu banners inkopen

Vanaf 1 oktober 2024 kunnen naast organisaties van algemeen nut ook commerciële partijen display-advertenties inkopen via Ster (Stichting Ether Reclame), de reclameregie van de publieke omroep. Dit biedt toegang tot de digitale kanalen van de publieke omroep, met een wekelijks bereik van 6,5 miljoen Nederlanders. Ster toont één banner per pagina op de websites en apps van de publieke omroep. Ook zijn interactieve banners met bewegend beeld mogelijk. Voor organisaties van algemeen nut (instellingen met een wetenschappelijk, cultureel, godsdienstig, levensbeschouwelijk, politiek of liefdadig karakter, die een CBF-keurmerk of ANBI-status hebben) is het mogelijk om zowel display- als video-advertenties in te kopen. Naast online zijn er ook mogelijkheden op radio en televisie.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
DPG Media introduceert nieuwe targeting mogelijkheden voor audio-advertenties

Nieuwe Targeting Opties voor Audio bij DPG Media

DPG Media introduceert nieuwe targeting mogelijkheden voor audio-advertenties. Vanaf heden kunnen adverteerders kiezen op basis van positie, leeftijd en geslacht. Voor leeftijd zijn de categorieën 18 - 34 jaar, 35 - 54 jaar en 55 jaar en ouder beschikbaar. Deze leeftijdscategorieën kunnen eenvoudig worden gecombineerd met andere targeting opties binnen PG of PMP inkopen. Denk daarbij aan het targeten van bepaalde channels. Daarnaast wordt er gewerkt met een index op de floorprice voor het toepassen van deze targeting opties. Alle mogelijkheden en tarieven vind je in Retriever.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Nieuwe NMO oplagecijfers in Retriever

Nieuwe NMO oplagecijfers in Retriever

De nieuwe NMO oplagecijfers over de periode 2023 Q3 t/m 2024 Q2 zijn gepubliceerd in Retriever. De publicatie van NPMM 2024-II is op 3 oktober a.s. Deze worden dan ook verwerkt in de Retriever mediadatabase.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Lust for Life

Lust For Life Magazine overgenomen door Virtumedia

Per 1 september 2024 heeft Uitgeverij Virtùmedia het muziektijdschrift Lust for Life overgenomen van de Music Maker Media Group. Lust for Life is hét muziektijdschrift voor liefhebbers van iconische rockhelden en nieuwe artiesten binnen het rockgenre. Het blad staat bekend om zijn diepgaande interviews, uitgebreide achtergrondverhalen, filmrecensies en de meest uitgebreide recensierubriek van de Benelux. Lust for Life verschijnt 10 keer per jaar en biedt daarnaast ook promotie- en activatiemogelijkheden via sociale media en een nieuwsbrief met meer dan 7.000 abonnees. Met deze strategische zet versterkt Virtùmedia haar positie binnen de muziektijdschriftenmarkt.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
PXR Media NextDay Hearst Netherlands

PXR Media neemt vier sport- en lifestyle titels over van Hearst Netherlands

Vanaf 1 oktober 2024 neemt PXR Media B.V. onder licentie van Hearst Netherlands de uitgave van vier sport- en lifestylemagazines over: Men’s Health, Women’s Health, Bicycling en Runner’s World. Deze titels omvatten magazines, websites, social media, nieuwsbrieven en evenementen. De vier titels passen goed in het bestaande portfolio van PXR: sport, lifestyle, technologie en automotive. De advertentieverkoop voor deze platforms wordt uitgevoerd door NextDay, het saleshouse van PXR. De transitie van de uitgeefactiviteiten zal gefaseerd plaatsvinden, waarbij PXR vanaf oktober verantwoordelijk wordt voor de printuitgaven, gevolgd door de online activiteiten.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
PADEL

FC Klap lanceert magazine PADEL2025

FC Klap heeft 12 september 2024 het tijdschrift PADEL2025 gelanceerd. Het magazine richt zich op de snel groeiende groep padeliefhebbers in Nederland en biedt een combinatie van inspiratie en informatie. Artikelen variëren van de nieuwste uitrusting en accessoires tot trends en ontwikkelingen binnen de sport. PADEL2025 bevat bijdragen van experts, bekende liefhebbers en padel-enthousiastelingen, en behandelt ook materiaal, ballen en schoeisel. Het tijdschrift verschijnt vier keer per jaar en is verkrijgbaar op 4.000 verkooppunten, sportwinkels en padelbanen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
OuderenWijzer

ANBO-PCOB lanceert nieuw magazine 'OuderenWijzer'

Per 1 januari 2024 zijn ANBO en PCOB gefuseerd tot ANBO-PCOB. Vanaf 3 september 2024 ontvangen alle leden het vernieuwde magazine met de titel OuderenWijzer. Het magazine biedt een gevarieerde mix van onderwerpen zoals een dossier over koopkracht bij ouderen, reisverhalen, tips voor thuis en onderweg, puzzels en persoonlijke verhalen waarin leden zich kunnen herkennen. In de rubriek "De Grote Vraag" geven deskundigen hun visie op levensvragen. In deze editie gaat het over de vraag: "Is de mens van nature goed?" Daarnaast biedt het magazine praktische informatie, advies en tips die relevant zijn voor ouderen. OuderenWijzer verschijnt 8x per jaar in een oplage van 120.000 exemplaren en bereikt meer dan 250.000 lezers. De advertentieverkoop wordt verzorgd doorDock35 Media B.V.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BNR Business Beats

BNR lanceert nieuw muziekradiostation: BNR Business Beats

Sinds 6 september 2024 is er een nieuw radiostation: BNR Business Beats. Dit station, onderdeel van de FD Mediagroep, draait onder het motto Your Business, Our Beats 24/7 pop, soul en funk. Volgens hoofdredacteur Marc Adriani is het bedoeld voor luisteraars die tijdens het werk graag naar muziek luisteren. Het is een aanvulling op het bestaande BNR Nieuwsradio, dat zich blijft richten op nieuws en achtergronden. BNR Business Beats is digitaal beschikbaar via BNR.nl, TuneIn en smart speakers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
JCDecaux voegt Utrecht toe aan digitaal netwerk

JCDecaux voegt Utrecht toe aan digitaal netwerk

Op 2 september jl. is JCDecaux gestart met de exploitatie van 51 digitale buitenreclamedisplays in Utrecht, in samenwerking met concessiehouder RBL Outdoor. Hiermee wordt het netwerk uitgebreid naar de vijf grootste steden van Nederland. De displays zijn strategisch geplaatst op centrale locaties, zoals het stadscentrum en langs drukke verkeersroutes, en bereiken zo een breed publiek in de stad. Deze uitbreiding biedt de mogelijkheid om diverse doelgroepen te bereiken met zowel lokale als nationale campagnes. De digitale borden kunnen ook dynamische content tonen via programmatic inkoop en HTML-integratie.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Zo simpel is het niet

NRC lanceert economiepodcast "Zo simpel is het niet"

Vanaf donderdag 12 september 2024 lanceert NRC de wekelijkse podcast "Zo simpel is het niet", waarin redacteuren Marike Stellinga en Maarten Schinkel de complexe invloed van economie op de samenleving bespreken. Ze behandelen onderwerpen zoals staatsschuld, woningmarkt en massatoerisme, en leggen dubbelzinnige economische cijfers helder uit, zowel voor economen als het brede publiek. De podcast biedt advertentiemogelijkheden via pre-rolls. De podcast is elke donderdag te beluisteren via verschillende podcastapps.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Wijn en Wijngaard

AgriMedia neemt per 1 oktober 'Wijn en Wijngaard' over van Uitgeverij CCM

Per 1 oktober neemt AgriMedia de uitgave 'Wijn en Wijngaard' over van Uitgeverij CCM (J.E.D. Odekerken Holding). Deze titel richt zich op professionele en hobbywijnbouwers in Nederland en Vlaanderen en biedt hen waardevolle kennis en informatie over wijngaardbeheer, teelt, vinificatie en keldermanagement. In de lage landen groeit de wijnbouwsector snel en wordt deze steeds professioneler. De overname omvat alle mediakanalen, zoals het vakblad dat vier keer per jaar verschijnt, de website, sociale media en de digitale nieuwsbrief.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Uitgeverij BabyWereld

BabyWereld B.V. overgenomen en verder onder de naam Uitgeverij BabyWereld

Op 8 juli 2024 is BabyWereld B.V. overgenomen en gaat voortaan verder onder de naam Uitgeverij BabyWereld. De titel BabyWereld blijft professionals in de baby- en kinderbranche in de Benelux voorzien van relevante informatie. Het BabyWereld magazine biedt vakinformatie over nieuwe producten, trends en vakbeurzen. De BabyWereld nieuwsbrief houdt abonnees op de hoogte van recente ontwikkelingen in de sector, met updates voor retailers en fabrikanten. Op BabyWereld.nl worden vakinhoud en consumenteninformatie gecombineerd, met nieuws, trends, praktische artikelen en een BabyWiki voor het verduidelijken van vaktermen. Daarnaast wordt vier keer per jaar de Baby & Toddler Box naar micro-influencers gestuurd, met daarin geselecteerde producten die via posts en reels worden gepromoot.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Disney+

Ad Alliance en Disney+ breiden samenwerking uit

Ad Alliance en The Walt Disney Company Benelux breiden hun samenwerking verder uit naar het domein van Streaming Advertising Video on Demand (SAVOD). Vanaf 17 oktober zal Ad Alliance de advertentieverkoop verzorgen voor het nieuwe 'Disney+ Standaard met reclame'-abonnement op Disney+ in Nederland. Deze uitbreiding markeert een nieuwe fase in hun samenwerking, die al zowel online als lineair plaatsvindt.

Dit betekent dat adverteerders via Ad Alliance reclameruimte kunnen kopen binnen het vernieuwde abonnementsmodel van Disney+, dat advertenties bevat. Dit is een strategische zet om meer inkomsten te genereren uit het streamingplatform en tegelijkertijd adverteerders de mogelijkheid te bieden om hun merk te presenteren aan een breed publiek in Nederland.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
global

Global neemt de exploitatie van alle digitale reclamemasten van Hillenaar over

Per 1 september 2024 breidt Global het Digital Out-of-Home netwerk uit met de exploitatie van 66 digitale schermen van Hillenaar langs de Nederlandse snelwegen. Hiermee voegt Global digitale snelwegmasten toe aan het bestaande netwerk van bushokjes en digitale schermen op tankstations, treinstations, winkelcentra, winkelstraten en supermarkten. De snelwegmasten bieden landelijke dekking, inclusief aanwezigheid in de vier grootste steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Volgens Eric Kip, managing director van Global, biedt dit adverteerders de mogelijkheid om consumenten gedurende hun hele reis effectief te bereiken. Peter Heemskerk, CEO van Hillenaar Outdoor, beschouwt de overname als een strategische stap die in het belang is van hun adverteerders en hen helpt zich te richten op het beheer van hun objecten.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Autoblog.nl

Overname van Autoblog.nl door PXR

Op 20 augustus 2024 is Autoblog.nl, onderdeel van Azerion, overgenomen door PXR. Met een bereik van 2,2 miljoen unieke bezoekers per maand is Autoblog.nl een prominente speler in de autowereld. Onder de vleugels van PXR zal Autoblog.nl zich verder ontwikkelen als mediamerk, terwijl het zijn eigen identiteit en redactionele onafhankelijkheid behoudt. Voor PXR biedt deze overname de kans om het portfolio uit te breiden naar de automotive sector en om samen met het team van Autoblog.nl te werken aan verdere groei en innovatie. Het huidige team van Autoblog.nl blijft aan boord en krijgt ondersteuning van PXR op het gebied van technologie, sales en marketing.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Talpa Network

Talpa Network wijzigt naam saleshouse naar Talpa Media

Vanaf 1 augustus 2024 is het saleshouse van Talpa Network, voorheen bekend als Talpa Media Solutions, verdergegaan onder de naam Talpa Media. Deze rebranding maakt deel uit van een vernieuwde marketingstrategie, gericht op de versterking van het b2b-merk Talpa Network. OMS (One Media Sales) blijft de radiosales-activiteiten verzorgen.

Talpa Network omvat radiomerken zoals Radio 538, Radio 10, Sky Radio, en Veronica, evenals televisieprogramma's zoals Expeditie Robinson, Miljoenenjacht, en The Voice. Deze merken en programma's vormen samen een breed en divers mediaplatform, waarmee Talpa Network dagelijks een groot publiek bereikt.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Nieuwsbode De Kop

De Nieuwsbode gaat verder als Nieuwsbode De Kop na overname door Brugmedia

Per 1 juni 2024 heeft Brugmedia, De Nieuwsbode uit Brederwiede en het Zwartsluizer Reclameblad uit Zwartsluis overgenomen van Drukkerij Kuiper b.v. De Nieuwsbode is samengevoegd met De Kop, de huis-aan-huis krant van Brugmedia, en gaat verder onder de naam Nieuwsbode De Kop. Het Zwartsluizer Reclameblad is geïntegreerd in De Stadskoerier. Nieuwsbode De Kop verschijnt voortaan ook in Kraggenburg, Marknesse en Luttelgeest, en is net als De Stadskoerier online te volgen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
HEMA

Global breidt Retail Media netwerk uit met digitale schermen van HEMA

Vanaf 1 augustus 2024 breidt Global Media & Entertainment zijn Digital Out-of-Home portfolio uit met het HEMA-netwerk, bestaande uit meer dan 300 digitale schermen. Hiermee bestaat het Retail Media netwerk van Global uit 1.700 schermen.

Met deze schermen kunnen adverteerders consumenten bereiken in de winkelstraat wanneer zij in een 'shopping state of mind' zijn. Het netwerk bestrijkt (Digital) Out-of-Home schermen in winkelcentra, winkelstraten, supermarkten en nu ook HEMA-filialen, wat zorgt voor een volledige dekking van de klantreis buitenshuis in alle Nederlandse gemeentes.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Ariadne at Home

Nieuw formaat Ariadne at Home

Ariadne at Home van DPG Media krijgt een nieuw formaat vanaf editie 9, die op 15 augustus a.s. verschijnt. Het nieuwe formaat is gelijk aan dat van Libelle, waarbij een 1/1 pagina de afmetingen 210x270 mm heeft.

Ariadne Brocante houdt op te bestaan als aparte titel na editie 6, die op 8 augustus uitkomt. De inhoud van Ariadne Brocante wordt voortaan geïntegreerd in Ariadne at Home.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
vtwonen Landelijk

Wonen Landelijke Stijl wordt vtwonen Landelijk

Per 12 september 2024 verandert Wonen Landelijke Stijl, een uitgave van DPG Media, van naam naar vtwonen Landelijk. Deze naamswijziging is het resultaat van een samenwerking tussen de redacties van Wonen Landelijke Stijl en vtwonen.

Liefhebbers van de landelijke stijl kunnen inspiratie opdoen in prachtige landelijke huizen, zowel in binnen- als buitenland. Het magazine biedt persoonlijke verhalen van bewoners en nuttige tips van stylisten om je eigen interieur aan te pakken. Nieuwe rubrieken bevatten shoppingtips om de landelijke stijl in huis te halen. Deze stijl wordt in al zijn facetten belicht, van Frans antiek tot hedendaags landelijk, met een vleugje romantiek en een Scandinavische touch. Bekende gezichten van Wonen Landelijke Stijl worden bijgestaan door de woonexperts van het vtwonen-team.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
MMA Social Media Monitor

De MMA Social Media Monitor data voor Q2 2024 zijn gepubliceerd in Retriever

Met de zomer in het vooruitzicht zien veel magazinemerken op het gebied van tuinieren, recreatie, sport (voetbal, wielrennen) en royalty het aantal volgers groeien. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. 

Miljuschka blijft – over alle sociale kanalen heen – het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen, LINDA., Playboy en Voetbal International. Deze magazinemerken hebben allen meer dan een miljoen volgers.

De nieuwste gegevens van de MMA Social Media Monitor voor het tweede kwartaal van 2024 zijn gepubliceerd in Retriever.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Clear Channel Nederland

Vanaf 1 augustus 2024 exploiteert Clear Channel de analoge buitenreclame van RET in Rotterdam e.o.

Vanaf 1 augustus 2024 exploiteert Clear Channel Nederland de analoge buitenreclame van RET in Rotterdam en omgeving. Dit omvat ruim 2.800 reclamevakken in abri's en metropanelen, voornamelijk in Rotterdam en omliggende gemeenten zoals Vlaardingen en Barendrecht. Ook 'station domination' op metrostation Beurs valt onder deze concessie. Het contract loopt vijf jaar met een optie tot eenmalige verlenging van één jaar.


  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
CS Digital Media

CS Digital Media (CSDM) wint reclameconcessie voor digitaal metronetwerk Rotterdam

Met ingang van 1 augustus 2024, heeft RET Services de reclameconcessie voor het digitale metronetwerk in Rotterdam gegund aan CS Digital Media (CSDM) voor een periode van zes jaar. Met zijn moderne architectuur, creatieve kunstenaars en designers, een groot zakelijk district en een actief uitgaansleven is Rotterdam een levendige stad. Via de 285 schermen op 64 verschillende metrostations in de grootste havenstad van Europa bereikt CSDM de 13+ doelgroep: van shoppers tot studenten, en van zakenlieden tot toeristen. CSDM is nu begonnen met de uitrol. Dit resulteert erin dat er dit jaar 236 schermen live zullen zijn. De overige schermen zullen volgend jaar live gaan.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De Heemsteder en De Bloemendaler

Bloemendaals en Heemsteeds Nieuwsblad geïntegreerd in De Heemsteder en De Bloemendaler

Op 18 juli 2024 worden de titels Bloemendaals Nieuwsblad en Heemsteeds Nieuwsblad van Buijze Pers B.V. overgenomen door De Heemsteder Uitgevers B.V., onderdeel van Regio Media Groep. Beide titels zullen voortaan geïntegreerd worden in de uitgaven De Heemsteder en De Bloemendaler. Het verspreidingsgebied van de kranten blijft ongewijzigd, waardoor lezers nog steeds kunnen rekenen op hun vertrouwde nieuwsvoorziening in hun regio.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Mobility Energy

Pompshop en TankPro.nl Samen verder als Mobility Energy

Sinds 21 juni 2024 zijn vakblad Pompshop en nieuwssite TankPro.nl samengevoegd onder de naam Mobility Energy. Ook de Tankstation Vakbeurs heet voortaan Mobility Energy Expo. Mobility Energy magazine verschijnt zes keer per jaar en biedt nieuws, interviews en reportages over de tankstation- en carwashbranche. Op mobilityenergy.com/nl vindt de lezer vijf dagen per week het laatste nieuws en de Mobility Energy E-mail nieuwsbrief verschijnt twee keer per week. Mobility Energy is het toonaangevende platform voor professionals in de tank-, laad-, was- en shopsector in Nederland en België. Wekelijks lezen duizenden besluitvormers en beïnvloeders over de nieuwste ontwikkelingen in de branche.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
WILD FM en GLXY.RADIO

WILD FM en GLXY.RADIO breiden bereik uit via DAB+ en FM

WILD FM, de regionale dancezender, is nu in alle grote steden te ontvangen via DAB+. Dankzij een nieuwe samenwerking met GLXY.RADIO zijn de FM-frequenties van WILD FM in Noord-Holland en Flevoland vanaf maandag 3 juni overgedragen aan GLXY Radio, een zender die zich richt op hip-hop, rap, R&B, en Afro muziek.

Bart Meuleman van GLXY.RADIO ziet kansen: "De samenwerking met WILD FM biedt nieuwe mogelijkheden in Amsterdam, een stad waar GLXY.RADIO goed past."

Wild FM eigenaar Bas Emons speelt in op de verschuiving naar online en DAB+: "De uitbreiding van ons ontvangstgebied heeft prioriteit."

De samenwerking wordt gezien als een win-win situatie: WILD FM krijgt een groter uitzendgebied via DAB+ en GLXY.RADIO krijgt FM-ondersteuning.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
ICTMagazine.nl

Dolphin Publications neemt ICTMagazine.nl over

Dolphin Publications, uitgever van Techzine.nl en Techzine.eu, heeft per eind juni 2024 ICTMagazine.nl overgenomen van DNU Media. Deze strategische overname breidt het portfolio van Dolphin Publications uit, waardoor het beter kan inspelen op de behoeften van de markt voor IT-kennis en inzichten. ICTMagazine.nl richt zich op de zakelijke kant van IT, terwijl Techzine diepgaande technologische inhoud blijft bieden. ICTMagazine.nl zal volledig online voortgezet worden en ook beschikbaar zijn in België. Met deze uitbreiding kan Dolphin Publications nu een breder publiek binnen organisaties aanspreken die te maken hebben met IT.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Tweakers

Tweakers wordt onderdeel van het run of network van DPG Media

Vanaf 2 juli 2024 wordt Tweakers een onderdeel van DPG Media's reguliere advertentieplatform. Tweakers is een technologiewebsite die nieuws, reviews, en prijsvergelijkingen van elektronica biedt. De site heeft een actieve community die deelneemt aan discussies en bijdraagt aan de inhoud. Doordat Tweakers nu onderdeel uitmaakt van het run of network van DPG Media, wordt het meten en rapporteren van advertenties weer mogelijk. Adverteerders kunnen hun campagnes en advertenties inkopen op Tweakers via Direct, Adoptimize, Programmatic en het selfservice platform Ad Manager.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Videoland: Branded Strip en Eye Catcher

Nieuwe Advertentiemogelijkheden op Videoland: Branded Strip en Eye Catcher

Ad Alliance heeft recent nieuwe advertentiemogelijkheden toegevoegd aan het SAVOD-aanbod (Subscription Advertising Video On Demand) bij Videoland: de Branded Strip en de Eye Catcher. De Branded Strip stelt adverteerders in staat om een advertentiestrip op de homepage van het Videoland-platform te claimen en aan te passen aan hun huisstijl. Voorbeelden hiervan zijn campagnes van Albert Heijn rond de Paasdagen en Nivea in samenwerking met 'Echte Gooische Moeders'.

De Eye Catcher, een doorvertaling van de eerder geïntroduceerde Pauze Ad, maakt het mogelijk voor adverteerders om producten die in het programma verschijnen te promoten. Als een kijker op de pauzeknop drukt, verschijnt er een kleine catalogus met producten uit de betreffende aflevering. Een QR-code leidt de kijker naar de website van de adverteerder voor meer informatie over deze producten. Een recent voorbeeld hiervan is de samenwerking met Eijerkamp in het programma 'Kopen Zonder Kijken'.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Saar

Advertentieverkoop Saar weer naar Value Zipper

Sinds mei 2024 is de advertentieverkoop voor Saar weer ondergebracht bij Value Zipper. Saar, uitgegeven door Snippet Media, biedt een breed scala aan artikelen en rubrieken over reizen, culinair, gezondheid, uiterlijk, familie, mantelzorg, cultuur, pubers en seks. Saar Magazine verschijnt zeven keer per jaar met een oplage van 27.000 exemplaren. Het platform trekt maandelijks 600.000 unieke bezoekers en heeft een aanzienlijke aanwezigheid op sociale media met 64.000 Facebookfans en 15.000 Instagramvolgers onder @saarmagazine. Daarnaast heeft de nieuwsbrief van Saar 32.500 abonnees. De advertentieverkoop van De Saarpodcast wordt verzorgd door BIEN.Media B.V.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Tina

Uitgeverij De Jonge Lezer Neemt Tina Over van DPG Media

Uitgeverij De Jonge Lezer B.V. heeft Tina overgenomen van DPG Media. Tina begeleidt lezers op hun reis van meisje naar puber met inspiratie, humor en ondersteuning. Het magazine bereikt maandelijks 374.000 Nederlanders, heeft bijna 400.000 volgers op social media en trekt 30.000 festivalbezoekers. Samen met de titels Penny, Meiden en Stoer wil De Jonge Lezer met Tina nog meer kinderen verleiden tot lezen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BSL Media & Learning

Bohn Stafleu van Loghum wordt BSL Media & Learning

Bohn Stafleu van Loghum verandert van naam naar BSL Media & Learning. Deze naamswijziging weerspiegelt de huidige focus van het bedrijf op het ondersteunen van zorgprofessionals gedurende hun hele carrière, van studie tot pensioen, en het bevorderen van zowel individuele als collectieve ontwikkeling binnen de zorgsector.

Bij de nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. BSL Media & Learning blijft zich inzetten voor het leveren van betrouwbare vakinformatie, het organiseren van relevante evenementen en het ontwikkelen van praktische leeroplossingen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NSMBL

Vanaf 1 juli 2024 integreert Mediahuis Nederland de website Beautify in NSMBL

Mediahuis Nederland integreert vanaf 1 juli 2024 de website Beautify in lifestylewebsite NSMBL. Beautify biedt sinds 2014 dagelijks tips voor uiterlijke verzorging en innerlijke groei. Door deze samenvoeging biedt NSMBL een breder aanbod, zodat lezers nu op één plek alle benodigde informatie kunnen vinden. NSMBL behandelt onderwerpen als mode, liefde, eten, emotie en kunst, en biedt een kijkje in de mode-industrie.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Transport & Logistiek en Routiers

Transport Vakmedia overgenomen door ProMedia Group

Op 1 juni 2024 heeft ProMedia Group, de business-to-business uitgeverij gespecialiseerd in transport, logistiek en mobiliteit, Transport Vakmedia overgenomen. Met deze overname verwerven zij de titels Transport & Logistiek en Routiers. Transport & Logistiek richt zich voornamelijk op managementniveau, terwijl Routiers zich focust op de operationele kant, met name op chauffeurs. Routiers verschijnt 6 keer per jaar in een oplage van 4.000 exemplaren en Transport & Logistiek verschijnt 10 keer per jaar in een oplage van 4.000 exemplaren. Beide titels betreffen een magazine, website en nieuwsbrief.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
SkyShowtime

Ad Alliance en Paramount Global breiden samenwerking uit voor advertentieverkoop SkyShowtime in Nederland

Ad Alliance en Paramount Global gaan samenwerken bij de advertentieverkoop voor de SAVOD-tier (Subscription-based Video On Demand met advertenties) van SkyShowtime in Nederland. Deze samenwerking, die per direct ingaat, breidt hun bestaande samenwerking in het lineaire domein uit.

Adverteerders krijgen toegang tot content zoals Oppenheimer, Yellowstone, South Park en kinderseries zoals SpongeBob SquarePants en Paw Patrol. SkyShowtime introduceert een abonnementsvorm met advertenties en kiest in Nederland exclusief voor Ad Alliance. Advertentiemogelijkheden omvatten prerolls en midrolls.

Met SkyShowtime in het partnernetwerk verzorgt Ad Alliance nu de advertentieverkoop voor de SAVOD-tier van Videoland, HBO Max en SkyShowtime in Nederland. Dit netwerk combineert SAVOD, Connected TV, Online Video en lineaire TV.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Het Waterschap

Elma Media verzorgt advertentieverkoop voor Unie van Waterschappen

In opdracht van KrisKras Communicatie gaat Elma Media de acquisitie verzorgen voor de communicatiemiddelen van de Unie van Waterschappen. KrisKras Communicatie ontwikkelt een vernieuwde strategie en een nieuw ontwerp voor het magazine. Vanaf 1 juni 2024 verzorgt Elma Media de advertentieverkoop voor het magazine 'Het Waterschap' en de maandelijkse digitale nieuwsbrief van de Unie van Waterschappen. 'Het Waterschap' verschijnt vier keer per jaar in een oplage van 3.700 exemplaren en richt zich op dijkgraven, waterschapsbestuurders, secretaris-directeuren, waterschapsdirecteuren, overige medewerkers van de waterschappen, provinciebestuurders en -ambtenaren, gemeentebestuurders en -ambtenaren en aan de overheid gelieerde instellingen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Mobiliteit.nl

Mobiliteit.nl: Het Nieuwe Platform voor de (Semi)Publieke Mobiliteitssector

Per 1 april jl. zijn de mediatitels VerkeersNet.nl, OVPro.nl en een deel van TaxiPro.nl samengegaan in een nieuw platform: Mobiliteit.nl. ProMedia Publishers B.V. is de uitgever en verzorgt de advertentieverkoop.

TaxiPro blijft bestaan en richt zich enkel en alleen op de straattaxi sector. Het nieuwe platform Mobiliteit.nl richt zich op professionals werkzaam in de (semi)publieke mobiliteitssector. Onderdeel hiervan is ook een nieuw kwartaalmagazine vanaf september 2024, inclusief de Mobiliteit Eindejaarsspecial.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
In Business Network

Brabant Business Media is verdergegaan onder de naam 'In Business Network'

Brabant Business Media is vanaf 1 mei 2024 verdergegaan onder de naam 'In Business Network'. Het netwerk ondersteunt ondernemers door hen te voorzien van informatie, kennis en inspiratie, met een focus op het uitlichten van succesvolle innovaties. Het platform deelt verhalen van ondernemers over hun uitdagingen en successen en organiseert kennissessies om specifieke vragen van ondernemers te beantwoorden. Bovendien verbindt het netwerk het bedrijfsleven met overheids- en onderwijsinstellingen en voorziet het diverse sectoren van relevante informatie over ondernemersvraagstukken.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Golazo Media

Arko Sports Media verder als Golazo Media

Per mei 2024 gaat Arko Sports Media verder als Golazo Media, als onderdeel van de rebranding strategie van Golazo Group. Golazo Media vertelt verhalen, deelt kennis en enthousiasmeert. Als uitgever en communicatiebureau ondersteunt het bedrijven en organisaties in sport, bewegen en gezondheid. Golazo Media richt zich op strategie, contentcreatie, publicatie en distributie om doelgroepen te versterken en in beweging te brengen. Bekend van titels als BridgeNL, Wandel.nl Magazine, SPORT en Bestuur en Management, biedt het vakinhoudelijke boeken en tijdschriften voor professionals en studenten, en inspireert consumenten met magazines over diverse sporten.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BusinessWise

DPG lanceert mediamerk voor het bedrijfsleven: BusinessWise

DPG Media heeft 18 april jl. het mediamerk BusinessWise gelanceerd, gericht op het combineren van actuele zakelijke informatie met persoonlijke ontwikkeling. Het merk focust op audio- en videocontent.

Naast De Ondernemer, onderdeel van de zakelijke portefeuille van DPG Media, biedt het online platform dagelijks actuele inzichten en praktische adviezen via social media, podcasts en video's. BusinessWise benadrukt dat succesvolle bedrijfsvoering start bij de ontwikkeling van zowel professionele als persoonlijke vaardigheden van mensen.

DPG Media betrekt diverse professionals, waaronder C-level executives en economen. Roelof Hemmen, Gerben van Driel en Anne-Marie Fokkens zijn de gezichten van het merk. BusinessWise biedt dagelijks nieuwe, toegankelijke audio- en videocontent en organiseert wekelijks evenementen zoals Studio BusinessWise en BusinessWise Experts, die focussen op vernieuwende ideeën en processen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
reclamemast A9 Beverwijk

Hillenaar Outdoor lanceert nieuwe digitale reclamemast aan A9 in Beverwijk

Per 1 mei 2024 biedt Hillenaar Outdoor een reclamemast aan op de nieuwe locatie langs de A9 bij Beverwijk. Deze nieuwe mast biedt adverteerders om hun boodschap over te brengen aan een breed en gevarieerd publiek. De reclamemast aan de A9, een belangrijke verkeersader tussen Haarlem en Alkmaar, bereikt wekelijks ruim 330.000 passanten. Deze kan ingezet worden voor lokale campagnes of in combinatie met andere objecten voor een landelijk bereik.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Social1nfluencers

Talpa Network breidt social influencer portfolio uit met 7 nieuwe talenten

Social1nfluencers, deel van Talpa Network, gaat samenwerken met Supergaande, gevormd door Qucee en Nesim, en met 538-dj's Julia van Reyendam, Jordi Warners en William Hunswijk. Deze samenwerkingen vallen samen met de terugkeer van het Social1nfluencers (S1) label dat de interactie tussen merken en contentmakers bevordert. Het netwerk wordt verder uitgebreid met nieuwe talenten en een vergroot YouTube Multi-Channel Network, inclusief kanalen zoals dat van Soufiane Touzani. Paul van den Heuvel, hoofd van Social1nfluencers, spreekt over de focus op creativiteit en het bevorderen van succes in digitale content.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Influencerregels.com

Nieuw certificaat voor meer transparantie in influencer marketing gelanceerd

Om transparantie te verhogen introduceren brancheverenigingen DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code per 22 april 2024 een certificaat en openbaar register genaamd 'Certified by Influencerregels.com'. Influencer marketing heeft zich snel ontwikkeld, wat heeft geleid tot strengere regels, zoals de verplichting om betaalde samenwerkingen publiek te maken. Het certificaat toont aan dat ze goed geïnformeerd zijn over de relevante wetten en regels.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Viaplay TV

SBS9 verder onder de naam Viaplay TV

Sinds 5 april 2024 gaat SBS9 verder onder de naam Viaplay TV, na een strategisch contentpartnerschap tussen Talpa Network en Viaplay Group, de eigenaar van de streamingdienst. Dit partnerschap biedt Talpa Network de mogelijkheid om een deel van het sportaanbod van Viaplay uit te zenden. Op Viaplay TV zijn Formule 1, darts van de Professional Darts Corporation, en voetbal uit de Engelse Premier League en Duitse Bundesliga te zien. Ook internationale series, films en lokaal entertainment maken deel uit van het aanbod.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
MMA Social Media Monitor

De MMA Social Media Monitor data voor Q1 2024 zijn gepubliceerd in Retriever

De nieuwste gegevens van de MMA Social Media Monitor voor het eerste kwartaal van 2024 zijn gepubliceerd in Retriever. Ze laten zien dat magazine merken hun volgers aantallen op Instagram, YouTube en TikTok blijven vergroten, terwijl Facebook en X een daling ervaren. Deze trend van groei in netwerken die zich richten op rijke inhoud, voornamelijk video, en minder op sociale interacties, wordt wereldwijd waargenomen. Volgens het Reuters Institute for the Study of Journalism past deze ontwikkeling binnen een grotere trend, vaak aangeduid als de 'big social media reset'. Deze verschuiving stelt uitgevers voor de uitdaging om hun capaciteiten in het produceren van korte sociale video's te verbeteren, een essentiële vaardigheid om betrokkenheid en zichtbaarheid te verhogen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De Heraut

Hart van Lansingerland geïntegreerd in De Heraut

Per 1 april 2024 zijn de uitgevers van huis-aan-huiskranten Hart van Lansingerland en De Heraut gaan samenwerken, en worden de titels samengevoegd onder de naam De Heraut. Deze samenvoeging bevordert de ontwikkeling en versterking van het lokale nieuws. De gecombineerde krant is nu onderdeel van een grotere titelportefeuille. Heraut Uitgeverij bv staat voortaan bekend als De Heraut Mediacentrum B.V.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Kleuterzaken

Kleuterzaken: nieuw tijdschrift voor kleuterprofessionals

Op 3 april 2024 is 'Kleuterzaken' gelanceerd, een nieuw tijdschrift gericht op onderwijsprofessionals die met kleuters werken. Het magazine biedt een mix van theoretische inzichten en praktische informatie, bedoeld voor directe toepassing in de klas. Met een specifieke focus op de circa 35.000 kleuterprofessionals in Nederland, waaronder kleuterleerkrachten en onderbouwcoördinatoren, voorziet 'Kleuterzaken' in de vraag naar gespecialiseerde kennis binnen dit vakgebied. Het blad verschijnt in 2024 vier keer per jaar en vanaf 2025 vijf keer per jaar. Het wordt uitgegeven door Instondo B.V., die ook de advertentieverkoop verzorgt.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
LINDA.meiden

LINDA.meiden is vernieuwd

LINDA.meiden, gericht op millenials en Gen Z, gaat zich meer focussen op online content, een nieuwe app en vanaf juni 2024 een betaald digitaal abonnement. Het magazine verschijnt voortaan 4 keer per jaar in plaats van 6 keer. Het formaat is vanaf 26 maart groter en dikker dan voorheen.

De doelgroep van LINDA.meiden brengt steeds meer tijd online door, en daarom stemt de redactie de contentstrategie af op deze ontwikkeling door het digitale aanbod van het merk uit te breiden. Hoewel het fysieke magazine nog steeds een kernonderdeel vormt, legt LINDA.meiden de nadruk nu meer op het aanbieden van online content. Het streven is om een online platform te ontwikkelen dat jongeren aantrekt met een scala aan verhalen, video's, interviews en podcasts die amusement, reflectie of emotie bieden, verrijkt met exclusieve aanbiedingen en toegang tot speciale evenementen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon

Kennismaken met…

Image of Martijn van den Dobbelsteen
Martijn van den Dobbelsteen
oprichter/uitgever bij A'dam en Media/ de Brug
In drie woorden: Bruggenbouwer, onbevreesd, creatief.
cup of coffee
Pikzwart, uit een filter, met de Volkskrant en alleen in de vroege ochtend.
Adverteren nieuwskanalen

Mediaplanners bereiken via de nieuwskanalen?

Medianieuws per e-mail?

Ontvang een maandelijkse samenvatting van het meest belangrijke medianieuws per e-mail.